Underbar dag

Vilken otroligt härlig höstdag vi fick igår. Jag och Oskar började dagen med svampplockning här på Gudö och efter bara två timmar i härligt friska skogen hade vi fått ihop åtta liter Trattkantareller och en halv liter gula Kantareller!
En del slutade självklart på en smörstekt smörgås toppad med hemodlade ärtskott på kvällen.



På vägen hem stannade vi till och tog en geocache som var helt ny sedan ett par dagar. Den visade sig ligga på Erik Åbergs mormors tomt!
För er som inte vet vad en geocache är, så är det som att leka skattjakt ungefär. Det finns cache:ar, eller gömmor, utplacerade överallt över hela världen. Dessa är utmärkta på en "gemensam" karta med sina koordinater och med hjälp av en gps och ledtrådar ska du hitta till denna plats och registrera in att du varit där.
Det är olika svårighetsgrader på dem. Vissa är enkla att hitta, vissa måste du klättra och dyka för att nå.
Vi har cache:ar från Öland, Oskarshamn, Halmstad, Florida och självklart också Stockholm. Det är ett väldigt bra sätt att få ett utflyktsmål för ofta placeras dessa geocache:ar på ett vackert, historiskt intressant eller bara rolig plats.
Sen har det ju blivit ganska enkelt nu när du kan ha kartor och gps med dig i mobilen!
 
Väl hemma slog Oskar vass och jag började plocka undan krukor och annat inför vintern. Sedan tog vi båten ut i den klara, starka solen och fiskade. Vi provade både kastspö och metspö. Fiskarna slog runt om oss, men ingen nappade på vårat bete. En var på och naffsade mot slutet, men släppte.
Vi var glada ändå för vi fick ett par riktigt sköna timmar på sjön.

Kommentarer
Postat av: Mia

Visst är de här indiansommardagarna helt underbara! Jag bara suger i mig och sparar... :-)

Kramkram

2011-10-02 @ 14:40:47
Postat av: Lena

Vilken underbar dag ni verkar ha haft.

Vår helg blev ungefär lika bra.

God svampskörd, solning, båtåkning, skördande av odlade grönsaker.

Kram lena

2011-10-03 @ 10:15:35
Postat av: Josefine

Härligt!

Mina tomater vill inte riktigt bli klara i år... Jag är rädd att frosten kommer hinna bita i dem!

2011-10-04 @ 12:54:31

Säg vad du tycker:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min e-mail: (publiceras ej)

Min URL/bloggadress:

Det här vill jag säga:

Trackback