Vinnjutare

Nu har vi äntligen hittat vinglasen vi vill ha. Igårkväll var vi till NK och tittade på vinglas. Vi var båda säkra på att det var Riedelglas vi ville ha, men visste inte ur vilken serie. Vi har redan Vinum Riedelglas till singel malt whiskey och är riktigt nöjda med dem. Det ÄR verkligen en stor skillnad på glas och glas.

Det speciella med just Riedelglas är att de är anpassade till specifika drycker. Det vill säga dricker du ett Merlot-vin ska du använda glaset för Merlotdruvan och så vidare. Dessa glas är givetvis dyra men verkligen värda det!

Hur som helst så var vi på väg mot väggen med Riedelglas på NK, när vi passerade Orrefors. Där hade de en helt ny serie som heter Difference och var en otroligt snygg form. En man som jobbar i butiken berättade att dessa kristallglas är också framtagna till olika varrianter av druvor och drycker men till skillnad från Riedelglasen är de handblåsta istället för maskinellt gjorda. Priserna var de samma så efter långt övervägande och jämnförande slutade det med att vi gick därifrån med den svenska serien istället, då formen faktiskt var snyggare.

Vi är medlemmar i NKs kundklubb vilket ger en suverän försäkring - 3 års krash-garanti. Det innebär att om glasen skulle gå sönder inom dessa 3 år så får man nya utan kostnad. Helt perfekt så att man vågar använda sig utav glasen!
Dessutom hade vi presentkort till just vinglas som Oskar fick i födelsedagspresent av min mamma och pappa, så det var extra roligt att handla.

Vi köpte glasen Primeur som är för lättare rödvin upp till ca tre år gamla om jag förstod mannen i butiken rätt. Vi tänkte börja med dem för att se om vi gillar dem och sedan bygga på med vitvinsglaset Crisp - för krispiga lite torrare vita viner, rövinsglaset Mature - för lite tyngre röda viner äldre än 4 år, samt ölglaset Beer Pils.

Nu har vi 4 nya vackra vinglas och jag ser verkligen fram emot att få testa en massa gott vi i dem.




Kommentarer

Säg vad du tycker:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min e-mail: (publiceras ej)

Min URL/bloggadress:

Det här vill jag säga:

Trackback