Valborgsmiddag

Välborgsmässoafton känns verkligen som en fast punkt man kan räkna att våren börjar från. Drivans blomma har smält och många av dagarna är vackra och någorlunda varma så att man äntligen fått slänga ut dunjackan i förrådet och börjat gå in de nyinköpta vårskorna.
Kvällen till ära kommer några vänner hit och jag tänkte gör en favorit i repris vad det gäller förrätt; färskoströra med kungslaxrom:

-Blanda ihop lika delar färskost med creme fraish
-Klicka upp i glas eller skålar och strö över hackad gräs- och rödlök efter smak
-Lägg en klick Kungslaxrom på (löjrom, sikrom eller annan rom går självklart också bra, men kungslaxromen har så fina stor ägg!)
-Smörstek en bit ciabatta till och njut till en god nubbe och/eller vitt vin. Mums!

Grillning känns obligatoriskt som en inledning på sommaren och till efterrätt har jag bakat en alldeles för svår tårta, men förhoppningsvis blir den god :) (det är det dumma med tårta - det går inte att provsmaka utan att det syns!)

Självklart blir det en lite majbrasa också. Regnar det får det dock bli i öppna spisen!


Kommentarer

Säg vad du tycker:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min e-mail: (publiceras ej)

Min URL/bloggadress:

Det här vill jag säga:

Trackback