Segling i Kroatien

Igår natt kom vi hem från en dryg vecka nere i Kroatien, tillsammans med 38 vänner. Dagarna har varit magiska och vi har njutit varje sekund.

Temperaturen låg runt 38 grader varje dag och vattnet runt 30, så ingen av mina medhavda koftor blev använda en gång.

Maten, folket, naturen, vännerna - en otrolig upplevelse och jag är så oerhört glad att vi åkte.
Jag vill tillbaka nu med en gång!

Veckan i bilder: (klicka på bilderna för att få dem större)

Dag 1. Vi började med att flyga till Split, där vi tog oss till kusten och en färja ut till Brac, bara Oskar och jag. Väl där åkte vi buss till Bol på andra sidan ön, med en underbar farbror som egentligen bara skulle kört en ensam rysk familj.
Nere i byn Bol i jakt på hotell.
Vårat hotell för tre nätter.
Middag nere på stranden.

Dag 2. Vi spenderade hela dagen nere på stranden, som är välkänd i Kroatien då den går som en tunga ut i havet och man därmed har vatten på båda sidorna om sig. Det fanns massor med mat och drykesstånd längs med hela stranden; calamares, färsk frukt, öl, vatten, glass, pannkakor, pommes osv.
På kvällen hamnade vi av en slump på en vinprovning av det lokalt odlade vinet Stina. Vi fick inte bara smaka utan även gå in bakom i fabriken med en guide som berättade om hela vinprocessen och maskinerna vilket var väldigt intressant.
På torget hade undertiden en stor orkester ställt upp sig för konsert och runt om fanns en massa matstånd.

Stranden med små runda stenar istället för sand.

Vinprovning av både Rosé, vitt och rött Stina-vin.

Dag 3. Dagen spenderades liggandes vid poolen med varsin bok. Underbart lugnt och skönt. Senare på kvällen promenerade vi in till lilla byn och åt en god middag vid vattnet.

Bok, vattengympa, sol och njutning!

Middag där servetten var i form av en blomma till tjejer och skjorta för killar!

Dag 4. Så var det dags att bege sig tillbaka till Split för att möte upp de andra. Vi tog morgonkatamaranen från Bol 06.25 och satte oss på ett café för att invänta de andra 9.45.
Därifrån tog vi en buss till Sibenik och Marinan Mandarina för att hämta våra 4 segelbåtar!
Vår hette Filippa och på den var vi 10 stycken: Sofie, Karl, Sofia, Rasmus, Ebba, Carina, Christoffer, Micho och så jag och Oskar.
I allt stök bland de hundratals båtarna försvann tyvärr Sofies bagage med alla kläder, skor etc. Efter letande, efterfrågningar, ringande och anmälningar gav vi oss slutligen av utan hennes båda väskor mot Solaris.
Solaris var dock fullt när vi kom dit och vi åkte istället till en naturhamn i närheten. Vi hämtade upp Camilla på vägen längs kusten, då hon missat sitt flyg från London och därmed kom lite senare.
På caféet i väntan på de andra.
Vår båt Filippa!
Första doppet efter båten.

Dag 5. Vi återvände till marinan där vi släpte av Sofie så hon kunde köpa lite nya kläder, besöka polisstationen samt ringa flygplatserna för att försöka få tag i sitt bagage. Vi andra åkte vidare mot Skradin som är en nationalpark en bit in på fastlandet som man kan ta sig till via en kanal från havet.
Från hamnen tog vi sedan en liten färja som förde oss till helt makalösa vattenfall med sötvatten som vi badade i resten av dagen.
På kvällen, då Sofie var tillbaka, gick vi till en restaurang där vi firade Nathalie som fyllde år.

Jag styrde oss med säker hand mot Skradin ;)

De fantastiskt vackra vattenfallen.
Natahlie firas på sin födelsedag.

Dag 6. Ut genom kanalen och ner söderut längs med kusten gick vår resa tidigt nästa morgon. Vi skulle ta oss 40 sjömil till Vis, vilket tog tio och en halv timma seglandes.
Framåt eftermiddagen ökade vågorna kraftigt till helt enorm storlek. De flesta blev sjösjuka och på de andra båtarna hade det till och med kräkts en del och livlinorna togs fram.
Men själva seglingen i sig var hur häftig som helst. Båten lutade åt alla håll, vi gjorde hela tio knop och solen gassade ovanför oss.
Väl framme i Vis var tanken att vi skulle gå ut på stan men det slutade med att vi efter maten satte på musik, satte på blinkning på pannlampor och fällde ner badbryggorna på båtarna till dansgolv!

Tidig morgonsegling.

Oskar trycker ut förseglet för maximal hastighet!

Vi turades om att styra och parera de höga vågorna.
Vis.

Dag 7. Vi åkte tillbaka närmare fastlandet till ön Solta, vilket var en mysig lite naturhamn. På kvällen tog vi våra gummijollar med utombordare över till andra sidan viken där vi åt bland annat helstekt lamm och ung fetaost vilket smakade som en blandning av färskost och fetaost.

Dag 8. Nedåt igen mot ön Hvar där det senare skulle vara party. Hamnen var full så vi lade oss på en ö strax utanför vid namn Palmezana. Där var det till en början också fullt men efter köande närmare en timma och parerande för att inte åka in i några andra båtar, eller för den delen låta någon smita förbi oss, fick vi alla 4 båtar plats.
Vi tog motorbåt över till Hvar där det var afterbeach party på en bar i hamnen mellan 15-20. Alla dansade och sjöng för full hals och jag såg inte någon stå still under den tiden.
Vi åt lite middag på en restaurang i inväntan på en båt som skulle ta oss till en privat ö där det sedan var fest resten av natten. En riktigt lyckad kväll!

Dag 9. Något trötta denna morgon tog vi en lugn start innan vi seglade upp längs kusten igen näst sista seglingsdagen. Men när vinden inte lät oss åka snabbare än 2 knop gick vi för motor istället.
Vi hittade en jättemysig liten vik med klart turkos vatten. Det blev djupt otroligt snabbt; Vid aktern mot stranden var det ungefär två meter och framme vid fören 20 meter!
Vi snorklade och dök hela eftermiddagen och hittade helt fantasiska koraller runda som bollar i lila, grönt, rosa och beige. Det fanns sjöstjärnor, sjögurkor, sjöborrar och fiskar i en massa färger.
Vi lagade och åt mat på båten den sista kvällen ute på havet.

Dag 10. Så var det dags att ge sig av tillbaka mot Sibenik och marinan. Vi fick en perfekt avslutning genom att vi på avstånd kunde se delfiner! Vi stannade till i en liten vik för ett sista dopp och lade sedan till i hamnen.
Vi checkade in båtarna men kunde sova kvar på dem den natten.
Det blev en taxi in till Sibenik för middag tillsammans, sedan lite rosé på däck som avslutning.

Dag 11. Klockan 9 behövde vi lämna ifrån oss båtarna. Några hade redan åkt med tidiga morgonflyg. Vårat gick inte förrän sent på kvällen så vi tog det lite lugnt.
Rätt som det är kommer ena båtuthyraren och frågar efter Sofie. Då har en motorbåt just kommit in och har med sig båda hennes väskor! De påstår sig inte ha märkt att de hafe dem hela veckan. Det var nog snarare att de inte orkade göra något åt det... Hur som helst var det ju väldigt skönt att sakerna kom till rätta, trots allt krångel och jobb.
Jag, Oskar, Sofia, Rasmus och Ebba åkte tillbaka till Split med buss. Där turistade Oskar och jag vidare i gamla stan som var otroligt fin.
Vi mötte sedan upp de andra tre på ett café vid hamnen där Erik, Gustav och Fredrik råkade passera och sammanslöt med oss.
Framåt klockan 18 åkt jag, Oskar och Ebba till flygplatsen, där vi träffade Louise, Felicia, Björn, Jens och Amelie som stannat kvar i Sibenik under dagen. Väl hemma fick vi vänta i över en timma på vårat bagage. De skyllde på att det var problem med bagageluckan, men det var lite väl många poliser och väktare i närheten för att bara vara en sådan sak...
Halv tre på natten var vi slutligen hemma. Supertrötta men otroligt nöjda med vår semester!