Vår livs resa

Sista april åkte vi två iväg på en helt otrolig rundresa i USA, med fokus på västkusten. Det blev en helt otrolig resa, fylld med nya upplevelser, som kommer att bli svår att slå.

Dag  1-3 Los Angeles

Vi började vår resa i Los Angles, där vi på eftermiddagen dag 1 efter mellanlandning i Chicago. Eftersom det redan var sen natt i Sverige så gjorde vi inte så mycket mer än att hämta ut våran Mustang cabrolet V8, checka in på hotell  El Hacienda i El Segundo, och äta lite innan vi kröp ner och sov.
På planet till Chicago var förresten Per Moberg, vilket visade sig bli den enda kändis vi såg under hela vår tid i USA..!

Nästa dag började vi utförska och tog oss in mot Hollywood. Vi gick längs med Walk of Fames alla stjärnor och även hand- och fotavtrycken i plattorna utanför China Theater där många av premiärerna av nya filmer visas.
Efter en lunch med våra livs första fish tacos, som verkligen är en ny favorit, så hoppade vi på en hop-on-hop-off-buss som visade Hollywood, Beverly Hills, Rodeo Drive (som i Pretty Woman!), The Strip (som i Rock of Ages), Melrose och ett gäng filmstudios bland annat.
Tillbaka i bilen tog vi oss upp till Hollywoodskylten (eller så nära som vi nara kunde komma i alla fall). Efter så mycket cab- och öppen buss-åkande lyckades vi givetvis bränna oss i den 30-gradiga solen...
Middag intogs på Tom Collicios lyxiga restaurang Craft, där vi åt så mycket god mat att vi knappt orkade ta oss hem igen. Bland annat åt vi bläckfiskrisotto, vaktel och Banana Monkey Bread.

Vi köpte en solkräm med 30 i styrka och tog en annan busstur nere i Santa Monica nästa dag, som passerade Brentwood och Century City. Vi åt underbara varma mackor från en food truck och gick sedan och lade oss en stund på stranden och badade i det extremt kalla Stilla havet för första gången.
Efter en strandpromenadi den 36 graderna tog vi oss till hotellet för att duscha och byta om innan vi skulle gå ut för att äta middag. Vi lade oss på sängen för att googla fram en bra restaurang, och somnade båda två...

Dag 4 Santa Barbra

Vi checkade ut i Los Angeles och åkte till Malibu för att titta på de fina husen längs med stranden, på väg vidare till Camarillo, vilket var en outletby. Vi hittade inte så mycket men några påsar blev det allt i den 42 gradiga värmen. Kvällen skulle spenderas i Santa Barbra, men det visade sig att hotellet låg i Oxnard, 45 minuter därifrån. I och med att vi var inställda på Santa Barbra åkte vi dit i alla fall och fick en urmysig kväll med jättegod mat och en promenad nere på piren bland skaldjursstånd i mängder.
Santa Barbra var verkligen en supermysig stad som vi båda gärna vill åka tillbaka till.

Dag 5 Monterey

Efter Fattiga riddare till frukost tog vi Highway 1 som var en fantastiskt vacker väg längs kusten, mot Monterey. Naturen förändrade ständigt, från böljande gröna kullar till vinranksfyllda berg, vidare till höga klippor med serpentinvägar, för att sedan bli Redwood-skog.
Vid lunchtid stannade vi till i den danska, urgulliga lilla byn Solvang, där vi åt på ett litet bryggeri, där den 3 veckor gamla veteölen, med smak av apelsinskal och koriander, var den godaste på hela resan.
Vi ett kustband längre upp hittade vi en strand med över  500 elefantsälar som låg och vilade på sanden eller simmade i vattnet. Ekorrar tittade upp i jorden här och där ur gångar de grävt och enorma korpar flög omkring över oss. Långt bättre upplevelse än ett zoo!
Cirka 40 minuter innan Monterey hittdae vi ett café/konstutställning byggt utav nästan hundra år gamla redwood-vattentunnor.
Efter att vi checkat in på Travellodge gick vi till hamnen. Vi fick det bästa bordet på en restaurang med fönster från golv till tak ut mot vattnet. Nedanför lekte hamnsälar, medan vi sippade på eldiga gurkmartinis och åt clamshowder.

Dag 6-8 San Francisco

Innan vi lämnade Monterey för att bege oss mot San Francisco, gick vi upp tidigt för att försöka komma med på en valsafari. Det hotades om storm och båtarna var osäkra på om de skulle gå ut över huvud tagit, men en båt trotsade vädergudarna och bestämde att köra en kortare tur så länge vindarna och vågorna tillät. Väl ute på vattnet fick vi först se hamnsälarna vi sett kvällen innan och sedan också Rissodelfiner och sjölejon. Efter någon timma, då vi nästan gett upp hoppet om valar, såg vi äntligen fenor på håll och väl framme visade det sig vara något så ovanligt som sju späckhuggare som fångat en gråval. De gick upp och ner till ytan om och om igen och vid ett par tillfällen drog de även med sig gråvalen upp. Våran kapten, en marinbiolog sedan nästan 30 år som medverkat i en massa naturfilmer och undersökningar, var helt till sig, och berättade att det här inte hörde till vanligheterna att man fick se detta och hade det inte varit för vädret tror jag inte hon kört in oss till land förrän till skymningen. Men det blåste upp och på vägen tillbaka efter en cirka fyra timmars tur var det många som blev sjösjuka.
Väl i hamn tog vi oss då till San Francisco var vi ganska så trötta, men tog oss till en mysig bar och åt och drack lite innan vi kröp till kojs på vårat hotell som låg väldigt centralt.

Nästa dag började vi med att tvätta upp lite kläder i badkaret. Vi passade på här eftersom vi skulle stanna tre nätter så att kläderna fick en chans att torka.
Efter tvätt och frukost tog vi en av de berömda Cable cars som tog oss till Fishermans Wharf och tog en turistbuss för att se staden. Lunch blev på Pier 39 i form av fish and chips och från Pier 31 tog vi sedan båten ut till fängelset Alcatraz. Det kändes ganska overkliget att gå ikring där och det var kul att få höra historien bakom allt, då jag till exempel inte hade en aning om att det varit en militärö innan det blev fängelse, men att det var för dyrt att driva ute på ön och såldes till staten som istället placerade sina värsta fångar där. Jag visste inte heller att vakternas familjer faktiskt också bodde på ön i egena små hus, eller att indianer barikaderade ön i ett par år efter att fängelset slagit igen.
Väl i land igen tog vi en spårbuss för att hoppa på en till turistbuss med en natttur kring staden. Uppe i de lyxiga kvarteret Nob (där ordet snobb kommer ifrån) såg vi De 7 damerna; sju färglatt målade och rikligt detaljerade hus i rad och en enormt fin kyrka som vi även var in i.
Middag blev på en lite undangömd restaurang som vi hittade av en slump med grymt majsbröd och en baconinjecerad bourbon.

Dagen därpå blev det bilåkande istället för buss. Vi åkte över den gyllene Golden Gate och vidare till Napa Valley och Sonoma där vi provade vin på två gårdar. På den första träffade vi Barbra som visade sig varit i Sverige för 30 år sedan.
Vi åkte vidare till Golden Gate National Park där vi fick se Redwood-träd som är världen högsta träd, över 1000 år gamla. På väg därifrån flög en stor örn jämte bilen.
Vi valde Lombard Street hem, vilket är världens krokigaste gata och middag blev på One Market nere i hamnen där jag testade gueduck för första gången; superläskig konsistens med smak av räka, bläckfisk och grönsak. Konstigt nog var den riktigt god tillsammans med en krassesoppa.

Dag 9 Fresno

Dags att fara vidare. Det blev en lång biltur via Yosemite-parken där vi fick se ett av de högsta vattenfallen i världen, Bridal Vail Fall (Brudslöjefallet), glaciärer och i Mariposa Grove tittade vi på Sequia-träd som är den störst av trädslag. På ett träd man fällt kunde 19 danspar dansa på dess stubbe!
Sova gjorde vi i Fresno, men det var ett av de värsta hotell vi varit med om och den mest tråkig av städer så vi 6 gick vi upp och åkte därifrån.

Dag 10-11 Las Vegas

Vi lade till en ny delstat på vår lista på en lite längre tur till Las Vegas i Nevada. Vi checkade in på the Quad som låg brevid Flamingo som är det första och äldsta hotellet där, och snett mittemot Bellagio mitt på The Strip. Hotellet var ok och läget var det bästa.
Vi åt på hotell Paris på Gordon Ramseys Steak som blev en av de bästa middagarna på hela resan.
Vi gick vidare till Bellagio och spelade tre dollar på en enarmad bandit och vann $75! Tanten bredvid som verkade ha suttit där ett tag blev djupt besviken och hoppade genast över till den maskinen när vi gick därifrån.
Sen var det dags för Cirque de Soleil och en helt magisk show som heter O. Se den om ni får chansen! Det är den mest påkostade showen någonsin, med en pool till sen på 15 meters djup som det helt plötsligt kunde gå rakt över för scengolvet där under hade höjts upp. Folk dök ner och kom inte upp ute på scen uten simmade undan bakom och stora metallställningar i form av båtar eller gungor sänktes från taket som akrobatiska konster i alla dess former utfördes på innan de slutade ner i vattnet. Får ni möjlighet att se den så gör det!

Dagen efter gick till utförskning utav denna sagostad. Venetian hade med sina gondoler, Bellagion med sina fontäner, Paris med sitt eiffeltorn, Luxors pyramid som mankan se från rymden, New York New York där de byggt upp hela sin stad och frihetgudinna med en berg- och dalbana på taken och världens stösta hotell MGM med sina 5000 rum. Vi hann även med lite sol och bad vid hotellets pool i den 40gradig värmen.

Dag 12-13 Williams

Poolen öppnade vid 9 på morgonen som dagen därpå gick vi dit ett par timmar, innan vi checkade ut och åkte vidare mot vår tredje delstat Arizona och staden Williams. Bilens lampa om oljebyte hade börjat lysa, så vi åkte in på biluthyrningsfirman och fick byta till en ny, likaden men vit istället för svart stripad.
På vägen passerade vi Hooverdam som är en världens största betongvalvdammar, så att Oskar fick ett litet studiebesök. Vi passerade också ett gäng minitornados och när en sådan åkte in i bilen krängde det till ordentligt.En tumbleweed var nära att träffa bilen också.
Till middag blev det revbenspjäll från ko och en lokal öl.

En timmas bilkörning från hotellet lång Grand Canyon som blev en sån otrolig wow-upplevelse som ingen av oss hade anat. Det var så otroligt vackert och enormt med de klippiga, färgskiftande bergen och den enorma ytan de bredde ut sig över. Majestätiskt.
Vi tog en vandringsled från Mathers point och bort till Grand Canyon Village 5 km därifrån. Att gå ner i berget skulle ta flera dagar vilket vi tyvär rinte hade tid till.
Väl tillbaka i Williams åt vi på en lokal italiensk restaurang som serverade den bästa av mozarellor.

Dag 14 Scottsdale

Vi åkte via Flagstaff för att äta lite frukost innan vi for vidare till Scottsdale, strax utanför Phoenix där enorma kaktusar växte. Hotellet hade tack och lov pool där vi svalkade oss i den 45 gradiga ökenvärmen.

Middag blev på en cool restaurang som heter Bandera. Den serverade amerikansk klassisk mat men uppdaterad och modern. Vi åt en fantastiskt god grillad kronärtskocka bland annat som definitivt kommer att provas att göras hemma. Glassen till efterrätt var friterad.

Dag 15 Palm Springs

Vidare gick resan 250 miles mot Palm Springs, den kändistäta tillflyktsorten på 50-talet. Och det var just vad det var, en något kvarglömd stad från mitten på förra sekelskiftet. Det kändes som den levde kvar på sitt rykte om Marylin Monroe och Elvis. Men det var ändå skön temperatur och ganska så fint. Vi badade i poolen på hotellet och åt mexikansk middag. På torget bredvid stod en staty av Marilyn som stått ett år och skulle tas bort om bara vecka.

Dag 16-18 San Diego

Så begav vi oss mot vårat sista resmål innan hemfärd. Vi slog in adressen i GPSen och hamnade snabbt på en liten slingrande, stigande bergsväg - med knappt någon bensin i tanken! Vägen fortsatte stiga och stiga och allt för snabbt sjönk bränslemätaren. Efter några kilometer på det 45-gradiga ökenberget hade vi bara någon knapp liter kvar då det äntligen började luta nedåt och vi rullade, med lampor, ac och radio avstängt, in på en bensinmack..!
Efter den något skakig upplevelsen tog vi oss så småningom till kusten i San Diego; en överaskande mysig stad. Vi besökte deras gamla stad som har restaurerats för att efterlikna så som den såg ut för 200 år sedan, innan staden flyttades till kusten för 100 år sedan. Det fanns små mysiga handelsbodar med lokalt producerade tvålar, ljus, kaffe, te, prydnader, kläder med mera och vi åt en väldigt god mexikansk middag med tre extremt starka såser till.

Dagen därpå ville vi se Gaslamp district och shoppa lite inne i staden, innan vi på eftermiddagen tog oss till Silver line beach och vilade en stund på stranden med varsin bok. Vi åkte vidare på Coronado-ön till deras eget bryggeri, Coronado Brewery, där vi fick fantastisk mat åter igen i form av bland annat svartmusslor i alesoppa och tonfisksashimi med terryaki-coleslaw. Själklart ihop med goda öler.

Den sista hela dagen i USA åkte vi till La Jolla och tittade på alla fina hus. Vi tog oss till stranden Pacific Beach som var en skönt avslappnad strand med lite restauranger längs strandpromenaden men extremt kallt i vattnet. Restaurangen vi valde hade barstolar ut mot havet och serverade härliga hamburgare och sallader med jordgubbar och fetaost. Vi drog ut in i det längsta på att åka tillbaka till hotellet för att packa...
När våra kläder var vikta och klara i väskorna blev middagen på ett bbq-ställe där vi fick en mixad plåt av revben, kyckling och högrev; allt grillat långsamt över ved. Till det ett majsbröd, coleslaw, macaroni & cheese och varm majs med chili. En sak vi aldrig behövde var i USA var hungriga.

Dag 19 Los Angeles-Sverige

Vi fick gå upp tidigt nästa morgon, eller rättare bestämt natt, för att ta oss upp till Los Angeles som vårat flyg skulle gå från redan klockan åtta. Så efter bara knappt två timmars sömn, då våra grannar varit extremt högljudda under resterande tid, satt vi i Mustangen en sista gång innan vi skulle åka hem.
Flygresan gick bra med var extremt lång men utan större händelser. I Chicago satt en pilot och spelade klassisk musik på en flygel och min filmskärm slutade fungera efter första filmen, Jack Reacher, så när vi äntligen landade i Stockholm hade den spelats för mig fem gånger om och om igen så det är en film som jag definitivt ALDRIG kommer att se igen. Dessutom var min lampa också tänd ovanför mig hela vägen utan att kunna stängas av.
Det var väldigt skönt att ha bilen på Arlanda när vi landade så vi bara kunde sätta oss i den och komma hem på 40 minuter för man vår något trött då.

Vi har verkligen haft en helt otrolig semester som kommer bli väldigt svårslagen framöver och svår att glömma.