En vecka i Hongkong

Den har gått så snabbt men ändå så långsamt...


Sen jag åkte i lördags kan jag nästan räkna antalet sömntimmar på mina två händer, men samtidigt har tiden sprungit iväg med dagar fyllda av möten, presentationer och jobb. Detta växlat med luncher och middagar för att inte tala om frukosten där det nästan kändes som en företagsmatsal med alla människor man kände.


Mina delar jag var där för jobbmässigt gick riktigt bra och det känns motiverande att komma hem och sätta igång med det vi kom fram till. (Nedan bild är utsikt från kontoret mot en park mitt emellan alla skyskrapor).


Vädret var kanske inte det bästa för trots värme var det en extrem luftfuktighet som kändes som en het, mosig vägg man gick in i så fort man klev ut från de luftkonditionerade kontoren och galleriorna. Stundom har det också regnat. Framför allt idag då himlens alla portar (och fönster där till...) öppnade sig och fullkomligt dränkte den marknad där jag befann mig. Jag var då lycklig över att jag bar flipflops och fann mig även ett gulligt lila paraply i form av en geisha!


Jag blev förresten uppgraderad på hotellet också och fann två dubbelsängar i mitt rum. Om man tröttnar på den ena..!


I torsdags, då jag inte kunde fira pappas födelsedag, träffade jag min vän Marie istället. (Missade Kattis födelsedag i måndags också. Illa planerad resa men stort grattis till er båda!) Vi var upp i en Skybar med utsikt mot Hongkong Island, åt middag och försökte prata ikapp oss sen vi sågs senast för 8 månader sedan. Det var väldigt kul att ses. Jag fick jättefina presenter, bla en liten drake i Jade vilket är typiskt kinesiskt och ska ge tur. Jag hade med smågodis, sill och knäckebröd.

  


Nu är det dags för hemfärd och jag längtar faktiskt. Var ju borta precis innan på Mallorca också så det känns som en halv evighet sedan jag såg både Oskar och hemmet. Har bara tre timmars väntan kvar till flyget går, sedan 13,5 timmar till jag är hemma... Men snart!

 

PS. Är lite fashinerad över en del butikers låsanordningar - de kan ha förväxlat dörrarna med cyklar..!

 

Hittade också mammas egna flygbolag där i Hongkong!

 

 

Trackback