En vecka till jul

Så är det bara lite drygt en vecka kvar till Jul. Här inne i city är gatorna klädda i ljus och folk springer runt som galna höns med enorma påsar med julklappar. Då är det ganska skönt att luta sig tillbaka och vara nöjd med att julklapparna är klara. Speciellt eftersom jag låg sjuk hela förra veckan.
Jag åkte på en riktigt dunderförkylning och därmed missade jag julfesten på jobbet. Det var verkligen jättetråkigt, men har fått höra av arbetskollegorna att det blev en riktigt lyckad kväll och det känns ju bra i alla fall. Frågesporten var väldigt uppskattad och på utslagsfrågan där de skulle skriva det bästa julrimmet om valfri H&M-produkt till valfri kollega, så var det en grupp som skrev ett rim till mig:

”Josefine, vi saknar dig här på Nordic light hotell,
Här får du något mjukt som tröstar dig ikväll!
Den här värmer din hals vid förkylnings-kris,
Köpt på H&M till bästa kvalitet och pris!”


Ikväll ska Oskar på julfest. Blir nog en något vildare tillställning än den jag fixade här.

För ett par veckor sedan var vi på konsert i Globen och såg bland andra Jill Johnsson, Darin och Kate Ryan. Var en väldigt mysig och trevlig konsert. Scenen hade det placerat utmed en långsida istället för kortsidan där det brukar vara, vilket gjorde att man kom närmare scenen och såg mycket bättre än det vanligtvis brukar vara där.
I fredags när jag hade namnsdag, fick jag ännu ett par biljetter av min underbara make; Svansjön på Dansens hus. Den ser jag verkligen fram emot. Det är Benke från gruppen Bounce som koreograferat, så det blir nog en väldigt annorlunda version.
Första gången jag såg Svansjön var med min farmor på Kungliga Operan. Jag kommer ihåg att det var första gången jag fick byta örhängen efter att jag tog mina hål, och det var ett par riktiga pärlörhängen som jag fått av just farmor som fick bli premiärsmyckena. Jag var tio år gammal.

Sen måste jag få berätta att min kusin Sofia fått jobb här i Sverige, vilket jag är oerhört glad för då hon kommer att stanna kvar här ett tag till istället för att flytta tillbaka till Grekland.

Avslutningsvis måste jag delge dessa uppiggande uppgifter till er som ännu har julklappshandel kvar att göra:

Shoppa dig i form
Forskning visar att shopping faktiskt kan vara riktigt sunt. Så ge dig ut i julhandeln och förbränn julbordets frestelser samtidigt som du hittar klapparna.

Genomsnittskvinnan går cirka 3,3 km under en shoppingrunda, detta enligt en engelsk studie. Om du väger omkring 65 kilo förbränner du cirka 210 kalorier. Om du ökar hastigheten från vanlig gång till rask promenad kan du öka förbränningen med hela 15–20 procent.

Så gör du:
På vägen: Ju tyngre inköpspåsar du bär, desto högre blir förbränningen. Sträck på dig i stället för att lunka runt med hängande axlar, så får du finare hållning och musklerna arbetar mer. Forskning har visat att spänningar i nacken förebyggs och avlägsnas om du gör så här: höj axlarna och sänk dem igen med inköpspåsarna i händerna till exempel 10 gånger.
När du provar kläder eller skor: Rör dig så mycket som möjligt genom att böja och sträcka på dig, och vrid och vänd dig framför spegeln.

I kön: Gör venpumpövningar genom att häva dig upp på tårna. Träna också balansen genom att stå på ett ben. Ställ påsarna på golvet och svaja fram och tillbaka och ut mot sidorna så att du gör ryggraden smidig.

Källa: http://iform.se/jul/shoppa-dig-i-form?utm_source=nyhedsbrev&utm_medium=daily_2011_12_13_1130481


Trevlig helg!


Kommentarer

Säg vad du tycker:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min e-mail: (publiceras ej)

Min URL/bloggadress:

Det här vill jag säga:

Trackback