Brandlarm och bergbanor!

Nu har jag äntligen fått se lite mer av Hong Kong.

I fredags, mitt under ett möte gick plötsligt brandlarmet på kontoret. Alla gick snabbt mot trapphuset, och så var det bara att börja vandra ner de 19 våningarna... Väl nere kom vi ut på ett torg där vi hade uppsamling. På detta torg var det ett stackars bröllopssällskap som såg ganska så förvånade ut när det plötsligt välde ut en massa kontorsfolk mitt bland deras uppradade stolar, blommor och dekorationer. Som tur var hade inte brudparet kommit ännu.
Tydligen så är det bara svenska företag som bryr sig om något så fånigt som brandlarm, för av de kanske 200 personerna på torget var 100% H&M-folk!
Det var i alla fall falskt alarm, så vi kunde gå tillbaka ganska snart och då använda hissarna upp igen.

På kvällen tog jag, AnnCharlotte och Leena Star Ferryn, alltså färjan, över till Hong Kong Island där vi åt middag med utsikt mot Kowloon, fastlandet där jag bor. Vädret hade blivit varmare, så trots att klockan närmade sig tio på kvällen så satt vi ute i barärmat.
På vägen hem stannade jag och Leena till i en bar uppe i ett väldigt gammalt, flådigt hotell, på högsta vångingen.

Idag åkte vi till Hong Kong Island igen, där vi åkte upp på The Peak, vilken är ett högt berg med samma utsikt som är på de flesta foton man ser från Hong Kong. Man tog en bergsbana upp, som vissa sträckor lutade nästan hel lodrätt, vilket var mindre roligt, men jag kom både upp och ner (vilket var värre!) helskinnad. Otroligt, vackert grönt och lugnt var det där upp och vädret var klart så man såg långt.
Vi shoppade lite kläder och tyger och tog oss hemåt igen mot hotellet.

Nu ska vi strax äta middag på en restaurang vi blivit tipsade om på Hong Kong Island, så det ska bli spännande. (Färjan tar bara ca 7-8 minuter och går nästan var femte minut, så det går snabbt att ta sig över).
Imorgon ska vi mot marknaden i Stanley.

Ha en trevlig lördagskväll alla!


Kommentarer
Postat av: Eva

Vilka äventyr du är ute på:) Ha en fortsatt bra helg.

Kram

2011-10-22 @ 13:51:43

Säg vad du tycker:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min e-mail: (publiceras ej)

Min URL/bloggadress:

Det här vill jag säga:

Trackback