Vår tids stora digitala fenomen

Igår var vi och såg "The Social Network". Filmen som berättar om Facebooks skapare, dess framgångar och bakslag.

Jag hade sett fram emot att se den, men hade inga större förväntningar på den utan trodde det skulle vara lite high-school liknande komedifilm.
Men oj vad fel jag hade. Den var otroligt rolig, spännande och intressant.

Man får följa Mark Zuckerberg (spelad av Jesse Eisenberg), som är ett programerargeni, i hans rättegångar där folk vill stämma honom på pengar för diverse andledningar. Bland annat för idéstöld. Samtidigt får man hela tiden se tillbaka på hur facebook kom till och hur det slutade med att han hamnade i dessa rättegångar.
Grundaren till Napster, Sean Parker (spelad av Justin Timberlake), skildras också han i filmen och det känns verkligen som man får en klar bild av hur hela fildelningen och sociala nätverken en gång startade den otroliga erövringen av vårat sätt att leva som det ju faktiskt är.

Den riktiga Mark har tydligen inte godkänt och erkänt filmen då han tycker att hans karaktärskildring är allt för empatilös och kall. Och det är den! Om den är det på riktigt har jag ingen aning om, men det passar verkligen in i filmen.

Det är heller ingen dålig regisör, David Fincher, som tidigare gjort filmer som Benjamin Buttons, Seven och Fight Club och som just nu gör den engelska filmversionen av Stieg Larssons bok "Män som hatar kvinnor" (The girl with the dragon tattoo).

Helt klart en sevärd film.




Kommentarer

Säg vad du tycker:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min e-mail: (publiceras ej)

Min URL/bloggadress:

Det här vill jag säga:

Trackback