Morotsbröd i långpanna

Hittade det här receptet på bröd som man bakar i långpanna. Någon gång framöver när det kanske lugnat ner sig något, ska jag prova på det. Återkommer med resultat :)

Morotsbröd i långpanna   
 
Ingredienser:

5 dl mjölk/vatten
50g jäst
0,5 dl rapsolja
200 g morötter - finrivna (motsv. 2 stora)
1 tsk salt
2 msk honung
4 dl vetemjöl special (fint dinkelmjöl funkar också)
ca 8 dl fullkornsmjöl dinkel

Gör så här:

Värm mjölk/vatten till 37 grader och smula jäst i bunke tillsammans med spadet tills det löst sig. Ha i olja, morötter, salt, honung och nästan allt mjöl. Arbeta kraftigt till en deg. Jäs övertäckt i 30 min.

Ta upp degen på bakbord och knåda den. Platta ut i bakplåtsklädd långpanna (30x40 cm) och skär degen med mjölad kniv i 24 bitar. Nagga degen och låt jäsa under bakduk i 30 min. Grädda mitt i ugnen 15-20 minuter 225 grader. Ta ut brödet ur långpannan och låt svalna på galler under bakduk.


Kommentarer

Säg vad du tycker:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min e-mail: (publiceras ej)

Min URL/bloggadress:

Det här vill jag säga:

Trackback