Julen är här

Den knackar på dörren nu och vill in. Och det låter vi den. Det är dags nu. Allt som byggts upp inför den. Förberedelserna. Förväntningarna. Förhoppningarna.

Ikväll bär det av hem till mina föräldrar och systrar. Vi ska äta en god middag och ha det mysigt. Sen sover vi kvar där och vaknar upp på julaftons morgon med julfrukost och julklappar. Precis som när vi var små.

Senare åker vi hem till Viktor, Ingela, Meja och Tilde, där vi kommer att tillbringa resten av julafton med julemat och klappar.
Igårkväll gjorde jag Laxtårta och Janssons frestelse, medan Oskar kokade julgröten som imorgon ska bli till Ris a la malta. Sånghäftena till den lilla nubben ligger redo. Här är förresten en sång jag just fått lära mig på julbordet med jobbet, om ni behöver nypåfyllning av sådana till era egna julbord. Den har blivit något av en ny favorit:

Supsalavals
Mel: Sjösalavals

Rönnerdahl han raglar upp på osäkra ben,
och den vita skjortan, den släpar kring vaderna.
Full som en alika i majsolens sken,
skrålar han för ekorrn som gungar på gren.
Titta, ropar ungarna, pappa han e full,
han raglar runt i stugan, där faller han omkull,
å, se så många burkar han redan kastat ut på ängen
Löwenbräu, Heiniken, Faxe å Norrlands Guld.

Här på jobbet är det halvtomt idag. Många har tagit ledigt. Vissa för att förbereda inför julafton, vissa för att ta sig hemåt dit de kommer ifrån, en del för att det är skönt!

Hoppas ni alla får en jättebra jul. Det ska i alla fall jag ha!

Kommentarer
Postat av: Mia

GOD JUL!

Krama alla jag känner och ha det riktigt mysigt.

2010-12-23 @ 09:47:15
URL: http://anonymia.se
Postat av: Eva Ågren

Visst hade vi det mysigt? dan före dopparedagen!

/mamma

2010-12-25 @ 23:56:55

Säg vad du tycker:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min e-mail: (publiceras ej)

Min URL/bloggadress:

Det här vill jag säga:

Trackback